Från Sverige via Eurotunnel till Skottland och NC500!
700 mil tur och retur på 15 dagar.
På denna roadtrip hanns det med en hel del besök på planerade platser och ganska många oplanerade stopp som sig bör. Några av de planerade platserna var Bletchley Park, Goatland station, Orkney Island, Glen Coe, Fife, Brighton. Jag ville återbesöka några platser, som jag vandrat förbi när jag gjorde Explorer Belt 2008 med scouterna, speciellt en plats som visat sig bli riktigt populär tack vare TV-serien Outlander. I övrigt längtade vi bara efter fantastiska vyer, små vägar och oväntade upptäckter.
INNEHÅLL
När det är sen eftermiddag och vi anländer till vårt Airbnb i Dunkerque, vilket inte alls var så trevligt då man rökt inomhus, vilket inte funkar för oss, så vi får det avbokat och pengar tillbaka och tar in på ett närliggande hotell, lite oväntat men det kändes mer rätt. Återhämtning resten av kvällen och i morgon blir det en tidig start.
Denna dagen var nog den mest hektiska av dem alla. Utan tvekan den dagen där allt var oplanerat, spontant och naivt.
Dagens minus var att vi korsade gränsen till Skottland när det var mörkt.
Läs mer om Yorkshire moors och de kända platserna
Efter att ha pratat med vår värd på boendet så får vi reda på att det finns en bunker som nu är museum inte långt ifrån så vi måste såklart åka dit!
Efter det åker vi till kusten och äter pub-lunch och promenerar runt i byn, jag minns att vi var tvungna att hitta en USB-C kabel för att kunna ladda actionkameran för det hade vi tydligen inte fått med oss en.
Nu hade vi kört “en bit” och vi hade kommit på grejer att komplettera med innan vi drog ut i norra Skottland. För detta är ju största stan här så vi handlade på oss grejer på Tesco, vilken affär, det fanns massa bra grejer och vi var nog där lite för länge men det var kul, konstigt nog, bara en stormarknad. Nu börjar den stora resan!
NORTH COAST 500
Nu ska vi köra 500 miles runt Skottlands norra kust med ett extra tillägg att åka över till Orkney. En bit påväg så var det dags för lunch, vi hittade en bra plats och det var uppehåll tills det att maten precis blivit klar, just där och då hade jag gärna haft en markis på bilen så att vi hade kunnat stå under den istället för att typ få plats under baggageluckan.
men det är ju det som är så fint att göra något och sen inse behovet, det hade väl gått att förutse med tanke på landets normala väder tillstånd, men ändå …
Första sightseeing-stoppet blev på Dunrobin Castle. Nästa blev Old Castle of Wick där vi även lyfte drönaren för några bilder, men det blåste hyffsat mycket så det blev kortvarigt.
Övernattning blev improviserat på en liten camping vid John O´ Groats och här blev vi varse första gången att för att få el på camping behöver man ha en speciell elkontakt med blå handske, det hade vi inte, så ytterligare improvisering innebar att kylväskan fick stå i tvätt- och diskrummet över natten väl förseglad med stripes och gaffatejp. Under förmiddagen planerade (hör och häpna!) vi för dagen och kommande dag för då skulle vi ta oss över till Orkney och insåg att det blir ett dygns dötid här i trakten pga lite feltänk kring planeringen vilket inte var önskvärt med tanke på hur långt det var kvar tillbaka. Nu har vi passerat halva restiden och fler förseningar nu innebär längre kördagar framöver och då har vi ändå legat i rätt bra med antal mil per dag hittills.
Efter att ha campat i John o´groats har vi valt att ta färja över till Orkney Island för att jag ville besöka en smyckestillverkare och köpa mig en ring som håller värde för mig och min tidigare vandring i Skottland.
Det blev en kort intensiv visit på öarna. Vi bodde på ett airbnb och trodde vi skulle få vara själva men så blev inte fallet utan vi hade bokat ett rum i ett större hus – det blir fel i bland helt enkelt.
Dagen efter så besökt vi ett ställe vi trodde vi skulle se andra världskrigs vrak. Vi såg vrak men troligen inte vad vi sökte efter men vi var nöjda ändå för vi fick en fin strandpromenad innan det var dags att åka tillbaka till färjan. Redan nu började jag förbereda mig för att vara sjösjuk igen.
Nu fortsätter vi västerut på NC500 och kollar grottor och badar i Atlanten! Vi körde även över den kända Kylesku Bridge !
Körningen i dag var fantastisk, vilka vyer!
Något att stanna och titta på runt varje krön. VI stannade och övernattade på en plats jag varit förut.
Nu är cirkeln nästan sluten, vi avvek lite grann från NC500 och kollade in i Glen Coe och tog några riktigt coola drönarbilder! Efter detta fortsatte vi förbi Rannoch moor och sen till Glasgow.
Nu sätter vi på riktigt kurs söderut, idag ska vi köra motorväg. och energin fick bestämma längden på dagen helt enkelt. Vi hann med att gå på ett museum Hack green nuclear bunker. På kvällen körde vi in i Wales för där fanns närmsta storhandel.
Idag drog vi nog vinstlotten på oväntat museum, jag ser en skylt till RAF museum och vet att det är det brittiska flygvapnet och vi måste såklart stanna. Det var ett bra stopp och fanns många sevärda flygplan, bla Lancaster och Vulcan.
vi stannade också snabbt i Gloucester och gick in i katedralen och då visade det sig att det var en av inspelningsplatserna till Harry Potter filmerna.
Vi stannade på hotell i Brighton, min gamla studentstad. Vi åt lunch med en vän till mig och senare drog vi till Folkstone för att ta tunneln tillbaka till fastlandet igen. Denna gången har jag redan planerat in tidskillnaden i körschemat för resten av dagen vilket jag inte gjorde förra gången jag tog tunneln från England till Frankrike.Återigen learning by doing.
Dagen bestod av autobahn och musikdokumentärer för att få tiden att gå på motorvägen.
Input your search keywords and press Enter.