vilken et, vilken tum, alu eller plåt…
Det är med blandade känslor jag måste göra en “djupdykning” i fälgar och däck. Saken är den att jag behöver en ny uppsättning däck och fälg och jag vet inte i vilken ände jag ska börja. Men jag gissar att fälgarna är bra att börja med. Men då kommer vi till dem stora frågetecknen: vilket ET mått, vilken tum, ska det vara aluminium eller plåt.
Jag undrar så klart, utöver val av fälg, också vad som passar i hjulhuset och vad som är bruklig storlek på terrängdäck. Ett svar jag ser framför mig är: att det beror på tycke och smak, men jag är ute efter funktion! Bilen köptes med skärmbreddare och breda däck, 285/50 R20. Snygga, men inte offroadvänliga och det finns ca 1 cm kvar vid full sväng innan de tar emot ( se bild).
Dem jag har på nu är verkligen maxade och det känns inte som att terrängdäck behöver vara så breda, eller jag kanske istället ska ställa frågan: när behöver man ha så breda terrängdäck? Kanske kan 265/75 R16 vara en lämplig dimension beroende på vad jag får tag på för fälg.
Det här har jag också funderat på: hur byter jag ens däcken själv när en vanlig domkraft inte ens lyfter vår XC70 utan extra klossar!
Min första tanke är att skaffa vintergodkända terrängdäck (dem som har snöflinga) om det inte är så att man får tumma allt för mycket på säkerheten. Jag rullar i nuläget egentligen bara på svenska västkusten, i stort sett mest blött väder under vintersäsongen. Jag vill kunna nyttja dessa däck året runt. Jag förstod snart att det är stor risk att vintervänliga terrängdäck innebär att man kan åka omkring som Bambi på hal is, vilket jag såklart inte vill. Däremot så bjöd inte vintern 2019 på snö en enda dag och knappt minusgrader för den delen heller så däcken borde fungera i teorin åtminstone, kanske till och med dubbfria däck.
Undra om det är andra overlanders som rullar på terrängdäck på vintern eller byter man däck när man ska iväg på tur och rullar på traditionella däck i övrigt?
Jag skrev i overlanding.nu forum för att få höra andras åsikter och utbyta erfarenheter. Det var viktigt för mig att förmedla mitt syfte: jag ville lära mig och förstå så det var ganska nervigt att börja med däck och fälg frågor. För att jag skrev i ett inlägg i en Facebook grupp och försökte få input precis som jag gjorde på forumet men fick bara svar som: ” vi säljer däck, ring oss” , det var inte riktigt det jag sökte.
Scrolla ner för historien om hur jag köpte min nya uppsättning däck, två år efter jag började göra research!
Det som är mest besvärande är att hitta en passande dimension, vill ju inte göra ett misstag och beställa ett helt kit som inte passar. Jag har inte tänkt börja hardcore modda bilen för att få plats med däcken. Nu så slog det mig att om jag byter till en bullbar fram så borde jag väl bli av med problemet att de inte finns svängutrymme i hjulhuset?
Några skrev i forumet att det verkar gå bra att ha 16″ fälg till Ford Ranger, vilket jag skulle vilja skaffa men jag har inte bekräftat att det passar. Dem verkar dock ganska ovanliga? 16 tum, 7 tum breda, bultmönster 139,7 och då får det bli plåt eller alufälg beroende på vad som finns tillgängligt helt enkelt.
Jag fick tips om att testa denna däckstorleks-kalkylator och det var precis vad jag behövde för att kunna fortsätta mina efterforskningar! Jag surfade in på sidan direkt och började knappa in olika dimensioner för att jämföra och se skillnader, väldigt bra vägvisning (hehe) för vilken storlek som kan komma att funka. Jag kände inte till den sidan innan utan jag hade fastat på 4x4offroads däckkalkylator och då slutade det med att jag mest kände mig förvirrad.
Jag kände mig besegrad av sunt förnuft och tillgänglighet. Min däckgubbe i Göteborg hade 4 st Ford originalfälg med passande dubbfria vinterdäck hemma som jag kunde köpa för ett bra pris. Eftersom jag kör med min bil till vardags så fick det bli ett säkrare kort för denna vintern (detta var 2020) MEN det betyder också att jag har mer tid för eftertanke, övervägande och inhämtning av mer tips! Vilket också känns väldigt bra. Så framtida fokus blir nu att hitta en bra storlek på terrängdäck.
Det innebar att jag kunde slå av på takten att hitta däck för vintersäsongen och jag spenderade hela 2021 med att vara rådvill.
Under året som gått hade jag via Instagram fått kontakt med andra overlanders och frågade dem om val av däck och lämpliga dimensioner och fick hjälp med att jag kan mäta i hjulhuset för att se vad som får plats och jag hade lyckats hitta det däck jag ville ha, Yokohama Geolandar AT och nu återstår bara att välja dimension.
Efter noggranna mätningar har jag ÄNTLIGEN kommit fram till en lösning!
Det tog sin beskärda tid men oj vad det var värt mödan! Inför sommaren 2022 hade jag äntligen min nya uppsättning: 265 / 70 R16 ET -25 med Yokohama Geolandar G015